Інтерактивний
психолого-педагогічний семінар
"Сучасний учень
і шляхи взаємодії з ним"
Мета: - формування професійних
компетентностей педагога для здійснення постійного професійного розвитку,
самовдосконалення, в умовах особистісно зорієнтованого навчання;
-
стимулювання бажання на
підвищення свого професійного рівня;
-
формувати
навички ефективної взаємодії.
☝ Спробуйте скласти позитивний портрет сучасного учня!
ВІДЕОМАТЕРІАЛИ!!! : Вебінар: Я - сучасний учень!!!
Вебінар: Сучасний учень початкової школи
Дев‘ять етичних принципів позитивної педагогіки
- Принцип не насилля.
- Принцип позитивності.
- Принцип “Я-повідомлень” замість “Ти-осудження”.
- Принцип дзеркала.
- Принцип зворотного зв‘язку.
- Принцип не порівнювання.
- Принцип таємниці.
- Принцип відповідальністі.
- Принцип особистого прикладу.
Основні принципи толерантності педагога
- Відмова від насилля.
- Вміння примусити себе, не примушуючи інших.
- Толерантність, в європейському розумінні, задає приклад «законослухняності», підпорядкування законам, традиціям і звичаям.
- Прийняття ІНШОГО, який може відрізнятися по різним ознакам.
Позитивна педагогіка передбачає:
- створення соціально-педагогічних умов толерантного взаємодії, толерантного освітньо-виховного простору;
- створення умов культури спілкування;
- розвиток синергетичного мислення, що дозволяє приймати широкий спектр особистісних якостей, індивідуальних і етнічних проявів людини;
- особистісно-орієнтований підхід в освітньому процесі, основою якого є суб'єкт-суб'єктні відносини в системі «вчитель - учень - батьки».
Типи сучасних учнів
- Учні із поведінкою, спрямованою на привертання уваги.
- Учні із мстивої поведінкою.
- Учні із поведінкою,спрямованої на уникання невдачі.
- Учні із владолюбною поведінкою.
- Учні із демонстративною поведінкою.
Характеристики поведінки, спрямованої на привертання уваги
Активна поведінка привертання уваги: учні роблять те, що відволікає увагу вчителя і класу.
Пасивна поведінка привертання уваги: учні демонструють поведінку «кожної години по чайній ложці», тобто всі дії виконують дуже повільно.
Причини поведінки, спрямованої на привертання уваги:
- Діти не навчені просити чи вимагати уваги у прийнятній формі.
- Діти часто відчувають дефіцит уваги до себе, почуваються «порожнім місцем». На їхню думку, батьки і вчителі більше уваги приділяють дітям, що поводяться погано.
- Учні мають потребу у взаєминах із учителем. (Сильний бік поведінки привертання уваги).
Принципи запобігання поведінці привертання уваги:
- Більше уваги приділяти зразковій поведінці.
- Навчати учнів просити уваги, коли вони цього потребують.
Характеристики мстивої поведінки учнів
- Активно мстива: прямі фізичні й непрямі психологічні акти насильства: учень шкодить усіма силами вчителеві, вихователеві чи обом відразу.
- Пасивно мстива: ігноруються будь-які дружелюбні спроби контакту.
Причини мстивої поведінки:
- Відображення росту насильства в суспільстві.
- Розповсюджений засобами масової інформації стиль силового вирішення конфліктів. Сильні сторони мстивої поведінки: учні демонструють високу життєздатність, уміння захистити себе від болю.
Принципи запобігання мстивій поведінці:
- Будувати стосунки з усіма учнями за принципом турботи про них.
- Навчати учнів виражати щиросердний біль і страждання в прийнятний спосіб.
Характеристики поведінки, спрямованої на уникання невдачі
- Активна форма поведінки, спрямованої на уникання невдачі: спалах обурення — учень втрачає контроль над собою, коли тиск відповідальності стає надто сильним.
- Пасивна форма поведінки, спрямованої на уникання невдачі: відкладання на потім; недоведення справи до кінця; тимчасова нездатність; офіційні діагнози.
Причини поведінки, спрямованої на уникання невдачі:
- Стосунки на зразок «червоного олівця».
- Необґрунтовані очікування батьків і вчителів.
- Віра учня, що йому підходить тільки перфекціонізм.
- Акцент на змаганні у класі.
Принципи запобігання поведінці, спрямованій на уникання невдачі:
- Підтримка учня, щоб його внутрішня настанова «Я не можу» змінилася на «Я можу».
- Допомога в подоланні соціальної ізоляції через включення учня у стосунки з іншими людьми.
Характеристики владолюбної поведінки
- Активна владолюбна поведінка: спалахи обурення, словесне обурення — учні йдуть на конфронтацію і нагнічують напруженість.
- Пасивна владолюбна поведінка: тиха неслухняність — учні обіцяють і чемно відповідають нам, але продовжують робити своє.
Причини владолюбної поведінки:
- Соціальні настанови змінилися: від панування підпорядкування у рольовому суспільстві минулого до емансипації і рівних соціальних прав.
- Мода на «сильну особистість» навчає утвердження своєї сили, а не конструктивного підпорядкування.
Принципи запобігання владолюбній поведінці
- Відхід від конфронтації і зниження напруженості.
- Передача учневі частини своєї організаторської влади.
ПАМ'ЯТКА ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ
1.На помилках учаться. Помилки навіть потрібні для навчального процесу. Діти не мають боятися припуститися помилки.
2.Давайте дітям можливість максимально виявити свою ініціативу. Учіть учнів самостійно думати і працювати.
3. Творче ставлення до роботи й навчання – запорука ефективного освітнього процесу.
4. Не у всіх дітей вистачає терпіння та наполегливості поступово переходити від простого до складного. Не дозволяйте учням не вірити у свої сили.
5.Якщо ваш голос передає ваше роздратування, розчарування та зневіру, діти запам’ятають саме ці емоції, а не мудрість, яку ви намагалися до них донести.
6.Найкращий той діалог, у процесі якого діти відгукуються не на слова, а на думки.
7. Думки учня набагато продуктивніші за думки вчителя.
8. Чогось навчити можна тільки практикою.
9. Створюйте проблемні ситуації на уроках. Там, де немає вибору, немає мислення.
10.Якщо дитина дивується - вона починає мислити. Нові ідеї - продукт творчої уяви.
11.Зацікавленість – найсильніша мотивація для навчання.
12. Є два основних мотиви, які формують поведінку людини: отримати винагороду й уникнути покарання . Застосовуйте ці мотиви на уроках.
13. Якщо вчитель стоїть, він більше привертає до себе увагу дітей.
14. Плануйте дискусії, диспути на уроці. Це посилює увагу дітей.
15. Проте, наскільки цікавим є зміст уроку, робіть висновок не зі свого боку, а з боку учнів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий