ППС «Профілактика шкідливих звичок серед дітей та підлітків»


Інтерактивний
Психолого-педагогічний семінар «Профілактика шкідливих звичок серед дітей та підлітків»



Мета: 1. Поглиблення знань про причини виникнення шкідливих звичок у дітей та підлітків
            2. Поповнення методичного матеріалу з профілактики шкідливих         звичок серед дітей та підлітків;
            3. Формування навичок позитивного та неупередженого сприйняття дитини, яка має шкідливі звички.

Кризові явища в українському суспільстві призвели до поширення тютюнопаління, вживання алкоголю та психоактивних речовин серед підлітків. Основне завдання психолого-педагогічної профілактики полягає не тільки і навіть не стільки в запобіганні реального знайомства з наркотиками, скільки в тому, щоб попередити виникнення у дитини установки на наркотизацію – бажання спробувати психоактивні речовини.

Подумайте, будь ласка, які причини можуть спонукати дітей вживати алкоголь, наркотики, тютюн?

Фактори, які впливають на початок тютюнопаління, вживання алкоголю, наркотиків

·        Проблеми у стосунках в родині, з близькими і друзями;
·        Проблеми у  навчанні
·        Коло спілкування (друзі мають шкідливі звички);
·        Економічні труднощі у родині;
·        Втрата близьких людей
·        Ставлення батьків до тютюнопаління, вживання алкоголю, наркотичних речовин.

Профілактика шкідливих звичок починається з молодшої ланки, коли ще можна вплинути на установки, пов’язані з певною поведінкою дитини.

Профілактична інтервенція – це цілеспрямований вплив на дітей, включених у групу профілактики з метою зміни їхнього ставлення до тютюнопаління, та подолання їх суб’єктивних уявлень, поглядів, переконань, мотивів, інтересів, звичок, стереотипів поведінки, ціннісних орієнтацій, котрі призводять до даної проблеми. Профілактична інтервенція покликана допомогти дитині молодшого шкільного віку змінити свою поведінку – навчити контролювати її.
         Умовно виокремлюють три компоненти, котрі визначають поведінку дитини:
·        когнітивний (думки, міркування, уявлення, стереотипи мислення);
·        афективний (емоції, переживання, почуття, спонукання, бажання),
·        поведінковий (стереотипи поведінки, звички, вміння, навички).
Саме ці компоненти формують установку дитини, котра визначає його поведінку в конкретній ситуації. Тому в процесі профілактичної інтервенції в молодшого школяра повинні сформуватися стійкі установки щодо негативного впливу тютюнопаління, необхідні вміння та навички  для його попередження та подолання.
Основні  методи психологічної інтервенції:
-         Бесіда – обговорення з дітьми проблеми тютюнопаління з метою виявлення, формування або корекції їхньої позиції з цього питання;
-         Диспут – спеціально організоване обговорення даної проблеми, яке передбачає зіткнення різних точок зору;
-         Створення ситуації морального вибору – відтворення проблемних ситуацій, рольові ігри;
-         Практичні вправи – виконання певних дій, спрямованих на розвиток умінь та формування навичок  соціально значимої поведінки.
Форми педагогічної профілактики тютюнопаління серед молодших школярів:
-         Уроки «Основи здоров’я»;
-         Факультативні заняття з даної тематики;
-         Усні журнали;
-         Тематичні виховні години;
-         Тренінги;
-         Круглі столи;
-         Тематичні консультації;
-         Тематичні вистави та конкурси;
-         Ігрові години.
Важливим напрямом профілактичної роботи є інтерактивні методи із залученням до організації учнів, які вже мають схильності до тютюнопаління, вживання алкогольних речовин. Під час планування такої роботи необхідно намагатися бути «на одній хвилі» з дітьми, обізнаними щодо сучасних тенденцій, які стосуються поширення шкідливих звичок.


Конус навчання Едгара Дейла


Принципи профілактики шкідливих звичок серед дітей та підлітків

1. Креативність
Діти набагато краще сприймають та запам’ятовують інформацію, якщо вона була подана у нестандартному вигляді. Доцільно використовувати меми, наприклад:


2. Інтерактивність, опора на практичні вправи
Як можна побачити з «конусу навчання» Е.Дейла, людина запам’ятає лише 10% з прочитаного та 20%  з заслуханого. Тому важливо використовувати вправи, де дитина буде самостійно мислити, висловлювати свою думку, виконувати певні дії.
3. Спрямування на формування довірливих відносин із дітьми
За даними опитування «Відношення підлітків до шкідливих звичок» учні вважають, що захистити дітей від тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків можна через надання допомоги в скрутну хвилину (48%), а також у випадку встановлення довірливих відносин з дорослими (36%). Якщо дитина буде мати змогу звернутися за підтримкою до дорослих,  вірогідність того, що вона виявить бажання ховатися від реальності, ганятися за штучним задоволенням знизиться.

4. Толерантне ставлення
До кожної дитини необхідно ставитись з повагою та без упередження. За теорією «Ярликів» прояви девіантної поведінки частішають тоді, коли до людини починають ставитись з недовірою через її минулу поведінку, навіть якщо це був єдиноразовий випадок. Внаслідок цього дитина реагуватиме на упереджене ставлення, поводячись відповідним чином. Важливо оцінювати не особисть, а її вчинки.
5.Позитивна спрямованість
Зміцнення позитивної спрямованості особистості щодо власної спроможності дотримуватись здорового способу життя, опора на позитивні моменти – не стільки залякувати наслідками шкідливих звичок, скільки привертати увагу до переваг здорового способу життя, розвінчувати створені рекламними компаніями стереотипи «героїв з цигаркою», які асоціюються з активністю та процвітанням.
6. Комплексний підхід
Важливо залучати до профілактичної роботи не тільки учнів, а і їхніх батьків з метою усвідомлення ними відповідальності за виховання дітей, а також провідної ролі у формуванні особистості дитини, враховуючи взірці поведінки  у родинному середовищі.

Яка поведінка дитини повинна викликати тривогу?

• Неочікувана, різка зміна поведінки в школі: безпричинні пропуски занять, зниження успішності і працездатності, прогули . Зникає зацікавленість у навчанні, попередніх захопленнях.
• Зміна поведінки вдома: пізнє повернення додому, яке нічим не пояснюється, часто в незрозумілому стані, схожому на алкогольне сп’яніння, але без запаху спиртного. Різко збільшуються фінансові витрати, вдома можуть пропадати речі.
• Скритність, проведення часу поза домом, родиною. Поява нових, підозрілих знайомих, або ж поведінка попередніх стає дещо дивною.
• Збільшується кількість телефонних дзвінків, прагнення усамітнитись для розмови в окремій кімнаті, поява незрозумілих «жаргонних» слів.
• Поява « безпідставної» брехні.
• Безпідставні зміни настрою,грубість,роздратованість,невмотивована агресія, втрата почуття відповідальності.
• Порушеня сну: то сонливість, то безсоння, зміна режиму сну.
• Порушення апетиту: можлива повна його відсутність або ж невмотивоване об’їдання.
• Прагнення зробити якомога більше справ, можлива підвищена заклопотаність (вдома виявляє безліч «безглуздих» справ, які терміново необхідно закінчити).
• Раптовий інтерес до домашньої аптечки, медичної літератури . Часта поява біля аптек та інших медичних установ . Виявлення в кишенях підлітка обгорток від таблеток, упаковок від ліків . Повинні насторожувати також маніпуляції з медичними препаратами, які підліток намагається приховати від оточуючих .
• Таємні зібрання груп підлітків в підозрілих місцях : влітку в парках, на дитячих майданчиках, дачах; взимку в під’їздах, підвалах, на горищі.
• Неадекватна поведінка групи : непередбачені вибухи сміху, загальна емоційна збудженість, невмотивована агресія.
• На шкірі зявляються дрібні травми – порізи,садна, які заживають дуже довго. При ін’єкційному вживанні наркотиків можна виявити сліди від уколів на венах (в області ліктьових згинів, передпліччях, кистях, стопах, щиколотка ).
• Зовнішній вигляд підлітка часто неохайний, не дотримується особиста гігієна, одяг брудний. Волосся втрачає блиск, стає ламким. Шкіра може мати жовтуватий колір.

Зовнішні прояви вживання наркотичних речовин

• Мова може бути прискореною або ж уповільненою і незрозумілою, балакучість.
• Різка зміна настрою, неадекватна до ситуації, безпідставні веселощі, підвищений настрій змінюється на пригнічений, можливі прояви агресії.
• Спостерігається непосидючість, підвищена жестикуляція. Можлива також зворотна ситуація : в’ялість, розслабленість, дрімота.
• Рухи можуть бути повільними, скутими, в деяких випадках – різкі,грубі і неточні. Нестійкість при ходьбі, похитування зі сторони в сторону, незмога пройти по рівній лінії. В стані сп’яніння змінюється почерк, предмети випадають з рук.
• Втрата ваги, шкіра стає блідою,сухою, хоча інколи спостерігається незрозуміла пітливість.
• Неприродно вузькі або ж розширені зіниці, незалежно від освітлення. Почервоніння очей.
• Губи та ніс можуть бути припухлими, почервонілими. Вії та підборіддя тремтять, на обличчі яскраво виділяються капіляри.
• Підвищена рухливість,непосидючість,бажання постійно щось робити або ж навпаки – загальмована поведінка, постійна посмішка на обличчі.

Як обговорювати з підлітками проблему шкідливих звичок?



1. Визначте, що ви хочете донести до свідомості дитини, яку думку сформувати? Пам'ятайте, мета розмови про негативний вплив вживання алкоголю, тютюну — не відгородити дитину від зіткнення із цими речовинами, але навчити приймати розумні рішення, займати правильну і відповідальну позицію при зустрічі з цими речовинами, тобто — уміти накласти на себе обмеження, а стосовно деяких речовин (тютюну, наркотиків)— уміти повністю відмовитись від їх вживання.
2. У реальному житті існують деякі труднощі дотримання прийнятого рішення, тому обов'язково має бути обговореною тема існування і важливості соціального впливу. Ваша дитина повинна знати про вплив оточення на неї (а також про вплив, який вона може здійснити на своє оточення). І підліток повинен навчитися казати «ні» тому, хто пропонує йому щось погане. Тому батьки мають виявляти інтерес до ТОГО, чим займаються друзі їхньої дитини.
3. Як загартувати дитину настільки, щоб вона могла сказати «ні» спокусі?  Відповідь шукають дорослі по всьому світу. Психологи радять батькам поставити перед собою два завдання:
— сформувати в дитини ставлення до спокуси, уміння дати їй точну оцінку і сказати собі: «Так, у світі є багато речей, що приносять задоволення. Деякі з них небезпечні, і я зумію побудувати своє життя без них»;
— створити умови для об єднання підлітків навколо позитивних цілей.
Фахівці пропонують практичні поради, які можуть ви¬явитись корисними підлітку в певних ситуаціях. Вони пишуть, що відмова від спиртного або наркотиків — не така вже легка справа. Вона потребує серйозного обмірковування, певної практики і підтримки зі сторони, а головне — сили волі.
4. Психологи пропонують навчити дитину скористуватися найбільш прийнятною відповіддю при відмові від запропонованого наркотику чи алкоголю.
Ось приблизні кліше:
«Дякую, ні. Це не в моєму стилі»
«Дякую, ні. Мені час на тренування»
«Дякую, ні. Мені це не до вподоби»
Форма відмови може бути будь-якою. Важливо, щоб вона була рішучою. Якщо вам вдасться запевнити підлітка, що саме відмова від наркотику, а не його вживання — ознака сили та дорослості, то ви захистите його від жахливого лиха — наркоманії. Це ж можна сказати і про алкоголь та паління. Було б добре, якби дитина знала, що ті, хто пропонує їй легкий «кайф», можуть бути легко викриті.
Робота з батьками

Під час роботи з батьками з попередження виникнення шкідливих звичок доцільно звернути увагу на:
1. Донесення до батьків важливості формування довірливих відносин з дитиною, налагодження гармонійної атмосфери в родині;
2. Значущість прикладу в родині щодо ставлення до тютюнопаління, вживання алкогольних, наркотичних речовин;
3. Усвідомлення батьками відповідальності, яку вони несуть за навчання, виховання, здоров’я дітей.


Відеороліки для використання в роботі:




Комментариев нет:

Отправить комментарий