ППС "Роль вчителя у самореалізації та самоствердженні учнів"

  • Мета семінару – шляхом спільної творчої роботи з‘ясувати, якими професійними та особистісними якостями повинен володіти сучасний вчитель, які стилі педагогічного спілкування повинен використовувати на уроках для допомоги в самореалізації та самоствердженні учнів.



Професійні та особистісні якості сучасного вчителя

  • Особистісно-етичні якості:
  • почуття боргу і громадянської відповідальності;
  • гуманізм, щиросердя, уважність, доброзичливість;
  • свідоме ставлення до праці і дисциплінованість;
  • вимогливість і принциповість;
  • скромність,
  • товариськість,
  • об’єктивність та самокритичність,
  • висока моральна культура,
  • артистизм,
  • загальна ерудиція,
  • терпеливість і наполегливість.

Професійні та особистісні якості сучасного вчителя

  • Індивідуально-психологічні якості:
  • широта і глибина пізнавальних інтересів;
  • ясність і критичність розуму;
  • винахідливо емоційна чуйність і стійкість,
  • довгочасна пам’ять;
  • спостережливість.;
  • великий обсяг і переключеність уваги;
  • культура темпераменту;
  • об’єктивна самооцінка.

Професійні та особистісні якості сучасного вчителя

  • Педагогічні якості:
  • високий рівень професійно-педагогічної підготовки;
  • інтерес до педагогічної діяльності;
  • любов до справи і дітей;
  • педагогічний такт;
  • педагогічне мислення;
  • професійно педагогічна працездатність;
  • прагнення до науково-педагогічної творчості;
  • культура і виразність мови;
  • почуття гумору.







 Професійні та особистісні якості сучасного вчителя

  Становлення вчителя – це в першу чергу формування його як особистості і лише потім – як професійного працівника, що володіє спеціальними знаннями в певній галузі педагогічної діяльності
  Сьогодні сучасне суспільство потребує не вузьких спеціалістів – носіїв окремих виробничих функцій, а у всебічно розвинених соціально активних особистостях, які мають фундаментальну наукову освіту, багату внутрішню культуру. Не дивлячись на те, що для будь-якого кваліфікованого спеціаліста необхідні глибокі знання, для педагогічної діяльності вчителя особливо важливі професійно значущі особистісні якості.
  В сучасній американській педагогіці існує спеціальний термін “ефективні вчителі”.
   Їх відрізняє унікальна комбінація особистих якостей (за А. Комбасом), які виступають як суб’єктивні передумови професіоналізму в педагогічній роботі:
 - для таких вчителів внутрішня, психологічна сторона справи важливіша зовнішньої;
- спочатку він прагне зрозуміти точку зору іншої людини, а потім вже діяти на базі цього розуміння;
- люди і їх реакції являються для нього більш значущими, ніж речі і формальні ситуації; він довіряє людям і вважає їх здібними вирішувати, причому зовсім адекватно, свої життєві проблеми, чекає від них появу дружелюбності, а не ворожості;
- людина для нього – завжди особистість, наділена гідністю.
 
Один з провідних англійських психологів і педагогів Р.Берж, підсумовуючи особисті якості, необхідні для ефективної педагогічної діяльності, виділяє наступні:
·          прагнення до максимальної гнучкості;
·          здібність до емпатії, тобто розуміння почуттів інших;
·          вміння надати особистісного забарвлення викладанню.

«Особливості професійної спрямованості особистості педагога»
Американський психолог Абрахам Маслоу вважає: для того, щоб людина повноцінно прожила своє життя, вона повинна задо­вольняти 5 потреб - нижчі і вищі:
·         самореалізація здібностей, талантів;
·         повага: визнання й оцінка;
·         любов і прив'язаність;
·         безпека;
·         фізіологічні потреби.

 Якщо звузити цей погляд до життя в професії, то щаслива лю­дина та, якій професія дає задоволення цих потреб.

  Самореалізація є, звичайно, явищем глибоко індивідуальним. Самореалізація в професії вчителя - теж. Але можливе виділення 4-х основних типів самореалізації педагогів, залежно від складу особистості.

Умовно назвемо їх: Організатор, Предметник, Комунікатор, Інтелігент.

Для організатора важливо реалізувати свою потребу в лідерстві, домінуванні, розкрити свої якості вольової, сильної, вимогливої, енергійної людини. Йому легко вдається організувати позакласні заходи, він уміє пробудити в учнів дух колективної зацікавленості, ділового співробітництва, відповідальності.

Вчитель-предметник реалізує свій інтелект, глибоке знання свого предмета. Він поважає інтелект і виховує його в учнів засо­бами свого предмета. Це професійно компетентна і творча люди­на, віддана своєму фахові. Для нього виховувати - це навчати, зацікавлювати предметом.

Вчитель-комунікатор реалізує в професії потребу в спілкуванні. Йому цікаві люди, він завжди в курсі проблем їхнього особистого життя. Він доброзичливий, співчутливий, привабливий, високомо­ральний. Його вплив на дітей, насамперед емоційний, через пошук шляхів сумісності з учнем, через особистий контакт. Йому легко зрозуміти особистість учня в цілому, він товаришує з ним.

Вчитель-інтелігент реалізує в професії свою потребу в духов­ності, високоморальності та вихованні цих якостей у дітей. Це людина з високою загальною культурою, високим рівнем інтелек­ту, високими моральними якостями, постійними духовними по­шуками. Його вплив глибоко просвітницький. Він виховує собою, власним прикладом.

 Звичайно, не можна говорити, що якийсь тип кращий чи гірший. Кожен має свої переваги й недоліки, кожен необхідний. Кожен учитель через особливості своєї професії виступає і як предметник, і як комунікатор, і як організатор, і як інтелігент. Ми говоримо про особисті особливості, які дають можли­вість із меншими затратами сили й часу здійснювати якусь із цих функцій.


Стилі педагогічного спілкування.
  Велике значення у самореалізації вчителя має стиль спілкування, який він використовує. Ви вже знаєте, що виділяють авторитарний, ліберальний та демократичний стилі
  Стиль педагогічного спілкування - усталена система способів і прийомів, які використовує вчитель під час взаємодії з учнями, їхніми батьками, колегами по роботі.
За авторитарного стилю спілкування вчитель сам вирішує всі питання життєдіяльності класу, визначає кожну конкретну мету, виходячи з власних установок; суворо контролює виконання будь-якого завдання і суб'єктивно оцінює досягнуті результати. Цей стиль керівництва є засобом реалізації тактики диктату та опіки і в разі протидії школярів владному тиску вчителя веде до конфронтації.

 Ліберальний (поблажливий, анархічний) стиль спілкування характеризується прагненням педагога не брати на себе відповідальності. Формально виконуючи свої обов'язки, учитель, що обрав такий стиль, намагається самоусунутися від керівництва колективом школярів, уникає ролі вихователя, обмежується виконанням лише викладацької функції. Ліберальний стиль є засобом реалізації тактики невтручання, яка ґрунтуєтья на байдужості і незацікавленості проблемами шкільного життя. Наслідки такої позиції вчителя - втрата поваги школярів і контролю над ними, погіршення дисципліни, нездатність позитивно впливати на особистісний розвиток учнів.
Демократичний стиль спілкування передбачає зорієнтованість учителя на розвиток активності учнів, залучення кожного до розв'язання спільних завдань. В основі керівництва - опора на ініціативу класу. Демократичний стиль є найсприятливішим способом організації взаємодії педагога і школярів.
     Педагогічне спілкування буде продуктивним лише тоді, коли ґрунтуватиметься на повазі до особистості учнів, розумінні їх потреб та інтересів, на вмінні правильно оцінювати ситуації і обирати необхідний тип спілкування.

Комментариев нет:

Отправить комментарий